I INFORMAȚII GENERALE DESPRE BATERIILE AUTO
1. Cum funcționează o baterie
O baterie stochează electricitate pentru a o folosi în viitor. Atunci când două materiale diferite cum ar fi plăcile pozitive şi negative sunt imersate într-un electrolit - o soluţie de acid sulfuric şi apă - se produce o recţie chimică care dezvoltă o tensiune. Într-o baterie tipică plumb-acid, tensiunea este de aproximativ 2 volţi pe celulă, astfel încât şase celule produc în total o tensiune de 12 volţi. Bateria cedează imediat electricitate atunci când se crează un circuit de curent între polul pozitiv şi polul negativ, deci când la ea se cuplează un aparat consumator de energie, de exemplu un radio.
Cei mai mulţi dintre noi nu ştiu că o baterie plumb-acid funcţionează într-un proces constant de încărcare şi descărcare. Atunci când bateria este cuplată la un consumator de curent, cum ar fi de exemplu demarorul maşinii dumneavoastre, bateria debitează curent, ea începe să se descarce. În procesul invers, bateria începe să se încarce atunci când se scurge curent în ea restabilind diferenţa chimică dintre cele două plăci. Acest lucru se petrece când rulaţi fără consumatori auxiliari iar alternatorul produce şi reintroduce curent în baterie.
Atunci când o baterie se descarcă, plăcile se uniformizează chimic, acidul devine mai slab şi tensiunea scade. Este posibil ca bateria să se descarce atât de mult încât nu mai poată debita electricitate la o tensiune utilizabilă.
Dumneavoastră puteţi reîncărca o baterie descărcată prin introducerea de curent electric în ea. O încărcare completă restabileşte diferenţa chimică dintre plăci şi face ca bateria să fie din nou în stare să debiteze energie deplină.
Datorită acestui ciclu unic de încărcare şi descărcare dintr-o baterie plumb-acid, energia poate fi mereu predată şi restocată. Cu cât o baterie poate fi mai des încărcată sau descărcată cu atât este mai rezistentă la cicluri.
2. De ce nu pornește mașina
Dacă o baterie nu mai porneşte maşina se zice că este “moartă”. Din punct de vedere tehnic acest termen nu este corect. Bateria este numai descărcată - de exemplu fiindcă a-ţi lăsat luminile aprinse sau pentru că alternatorul este defect. Ea poate fi însă reîncărcată până la performanţa ei maximă. Însă nu pentru totdeauna fiindcă, o baterie care şi-a atins durata maximă de funcţionare, nu mai poate fi încărcată atât de mult încât să prezinte un nivel de energie utilizabil. Atunci ea este într-adevăr "moartă" şi trebuie schimbată.
Atunci când bateria este descărcată şi nu moartă, puteţi porni reîncărcarea prin intermediul altei baterii încărcate. Dacă după aceasta vă deplasaţi cu maşina 30 de minute, alternatorul trebuie să fie în stare să reîncarce bateria. Dacă însă alternatorul sau o altă componentă a instalaţiei electrice a maşinii sunt defecte, bateria nu se va reîncărca şi atunci nici un mecanic sau o staţie service nu o vor mai putea salva. Deci, dacă bateria dumneavoastră se descarcă permanent, verificaţi instalaţia electrică a maşinii, înainte de a schimba bateria. Ceea ce arată ca o baterie uzată, poate fi o problemă la sistemul electric. Dacă o piesă din sistemul electric este defectă, aceasta va afecta şi noua baterie şi veţi rămâne din nou în pană.
3. Ce trebuie să știm când cumpărăm o baterie
De unde ştiu ce baterie se potriveşte vehiculului meu? Următoarele sugestii vă vor ajuta să faceţi alegerea potrivită.
Citiţi instrucţiunile de folosire ale vehiculului dumneavoastră şi vedeţi recomandările producătorului referitor la:
Grupurile de mărimi de baterii - mărimea bateriei cea mai pretabilă pentru dimensiunile fizice ale vehiculului dumneavoastră. In multe vehicule pot fi montate mai multe grupe.
Curentul de pornire la rece (CCA) - este proprietatea hotărâtoare pentru o pornire bună. Este vorba despre cantitatea de curent pe care o baterie o poate oferi în 30 de secunde la -17,8°C până când tensiunea bateriei scade sub un nivel inutilizabil.
Capacitatea de rezervă- (RC) - menţine instalaţia electrică a vehiculului dumneavoastră în funcţiune atunci când alternatorul cedează. Capacitatea de rezervă indică cât timp (în minute) este în stare o baterie să debiteze curent suficient fără a cădea sub nivelul de tensiune de care are nevoie vehiculul dumneavoastră.
În general, atât pentru curentul de pornire la rece cât şi pentru capacitatea de rezervă este valabil: cu cât e mai mare numărul cu atât mai bine. Dacă locuiţi într-un climat rece, curentul de pornire la rece poate fi un indicator important pentru alegerea bateriei potrivite. Însă, dacă locuiţi într-o regiune cu temperaturi înalte, nu aveţi nevoie de o baterie cu curent de pornire la rece înalt.
Dacă aveţi nevoie de o baterie deep cycle pentru bărci şi rulote, trebuie să ţineţi cont de următoarele:
- tipul de echipament pe care doriţi să-l alimentaţi
- numărul de amperi necesari pentru funcţionarea echipamentului
- numărul de ore în care veţi folosi echipamentul
Multiplicaţi amperii cu orele şi determinaţi amper-orele (Ah).
Preluare curent echipament (Amp) x Timp (ore) = Ah
Exemplu: barcă pescuit
Lumina 10 x 5 = 50
Trenă motor 1 x 5 = 5
Fishfinder- localizator de peşte 3 x 5 = 15
Radio 1 x 5 = 5
Total = 75 AH*
*Alegeţi o baterie care dispune de o capacitate de încărcare mai mare decât cea dorită- aici 75 Ah.
Pentru a avea o rezervă, trebuie să alegeţi o baterie de o capacitate cu 20% mai mare.
4. Întreținerea bateriei
Bateria trebuie controlată la intervale regulate dacă este curată. Păstraţi polii de racord şi ştecherele/clemele curate, neprăfuite şi necorodate. Coroziunea de la poli poate influenţa performanţa bateriei şi prezenta un risc de siguranţă. Dacă observaţi apariţia coroziunii, deconectaţi bateria, desfaceţi şi îndepărtaţi ştecherele/clemele şi curăţaţi urmele de coroziune prin perierea polilor de racord şi a ştecherilor/clemelor cu un amestec de apă şi praf de copt (bicarbonat de sodiu). Aplicaţi o unsoare anti-oxidativă înainte de reconectarea şi blocarea ştecherelor/clemelor. Notaţi-vă data curăţirii.
NU ÎNDEPĂRTAŢI SUB NICI O FORMĂ VENTILELE DE PRESIUNE ŞI NU TURNAŢI NICIODATĂ APĂ ÎN BATERIE.
5. Repornirea mașinii prin redresarea bateriei
AVERTIZARE— BATERIILE PRODUC GAZE EXPLOZIVE.
Aceste instrucţiuni au scopul să reducă pericolul de explozie. Evitaţi permanent producerea scânteilor, focul deschis ori fumatul ţigărilor în apropierea bateriilor.
- ambele baterii trebuie să prezinte aceeaşi tensiune (6, 12, etc.)
- dacă oferiţi ajutor de pornire, purtaţi întotdeauna protecţie pentru ochi corespunzătoare şi nu vă aplecaţi asupra bateriei.
- nu redresaţi o baterie defectă; inspectaţi ambele baterii înainte de conectarea cablului de redresare.
- asiguraţi-vă că dopurile de aerisire sunt fixe şi în poziţie orizontală.
- asiguraţi-vă că vehiculele nu se ating în nici un punct iar ambele motoare sunt oprite.
- inchideţi tot echipamentul electric (radio, ventilator, ştergătoare de parbriz, lumina, etc...)
Următoarele indicaţii trebuiesc urmate exact pas cu pas:
- conectaţi polul pozitiv (+) al cablului de redresare cu polul pozitiv (+) al bateriei descărcate.
- conectaţi celălalt capăt al cablului pozitiv (+) cu polul pozitiv (+) al bateriei donatoare.
- conectaţi cablul negativ (-) la polul negativ (-) al bateriei donatoare.
- CONECTAŢI ACUM POLUL NEGATIV (-) AL ACELUIAŞI CABLU CU BLOCUL MOTOR AL VEHICULULUI CU BATERIA DESCĂRCATĂ – DEPARTE DE BATERIE ŞI CARBURATOR.
- asiguraţi-vă că ambele cabluri nu se găsesc în apropierea paletele ventilatoarelor, curelelor sau altor piese rotibile ale motoarelor.
- porniţi motorul şi îndepărtaţi apoi cablurile în ordine INVERSĂ.
6. De ce cedează bateria
Aplicaţiile şi instalarea bateriei
- bateria nu este utilizată pentru aplicaţia pentru care a fost fabricată
- bateria nu are mărimea propice aplicaţiei
- vehiculul are consumatori electrici prea numeroşi
- bateria nu este montată corect în vehicul
- cablurile bateriei nu sunt curate
- cablurile bateriei nu se potrivesc la polii bateriei
Service-ul şi întreţinerea
- sistemul electric al vehiculului a fost reparat sau modificat
- vehiculul n-a fost folosit un timp îndelungat
- vehiculul a fost adus dintr-o sau dus într-o altă parte a ţării un timp îndelungat
- locul bateriei a fost curăţat de urme de coroziune şi electrolit
Inspecţia vizuală
- polii de racord prezintă urme de prelucrare cu ciocanul, sunt îndoiţi sau au intrat în capac
- polii de racord laterali prezintă urme de îndoire/înşurubare
- carcasa sau capacul prezintă urme de prelucrare, deteriorare sau temperaturi înalte
- pereţii laterali ai bateriei sunt deformţi în afară ceea ce indică o mărire a plăcilor
II MONTAREA ȘI SCHIMBAREA BATERIILOR
1. Selectați bateria potrivită
Citiţi instrucţiunile de folosire ale vehiculului dumneavoastră şi vedeţi recomandările producătorului referitor la:
Grupurile de mărimi de baterii - mărimea bateriei cea mai pretabilă pentru dimensiunile fizice ale vehiculului dumneavoastră. In multe vehicule pot fi montate mai multe grupe.
Curentul de pornire la rece (CCA) - este proprietatea hotărâtoare pentru o pornire bună. Este vorba despre cantitatea de curent pe care o baterie o poate oferi în 30 de secunde la -17,8°C până când tensiunea bateriei scade sub un nivel inutilizabil.
Capacitatea de rezervă- (RC) - menţine instalaţia electrică a vehiculului dumneavoastră în funcţiune atunci când alternatorul cedează. Capacitatea de rezervă indică cât timp (în minute) este în stare o baterie să debiteze curent suficient fără a cădea sub nivelul de tensiune de care are nevoie vehiculul dumneavoastră.
În general, atât pentru curentul de pornire la rece cât şi pentru capacitatea de rezervă este valabil: cu cât e mai mare numărul cu atât mai bine. Dacă locuiţi într-un climat rece, curentul de pornire la rece poate fi un indicator important pentru alegerea bateriei potrivite. Însă, dacă locuiţi într-o regiune cu temperaturi înalte, nu aveţi nevoie de o baterie cu curent de pornire la rece înalt.
Dacă aveţi nevoie de o baterie deep cycle pentru bărci şi rulote, trebuie să ţineţi cont de următoarele:
Tipul de echipament pe care doriţi să-l alimentaţi
Numărul de amperi necesari pentru funcţionarea echipamentului
Numărul de ore în care veţi folosi echipamentul
Multiplicaţi amperii cu orele şi determinaţi amper-orele (Ah).
Preluare curent echipament (Amp) x Timp (ore) = Ah
|
*Alegeţi o baterie care dispune de o capacitate de încărcare mai mare decât cea dorită- aici 75 Ah.Pentru a avea o rezervă, trebuie să alegeţi o baterie de o capacitate cu 20% mai mare.
2. Demontați bateria veche
Consultaţi manualul vehiculului pentru informaţii speciale. Înainte de demontarea bateriei vechi notaţi-vă poziţia corectă a polului pozitiv al bateriei şi marcaţi polaritatea pe cablul pozitiv. În acest mod evitaţi montarea eronată a bateriei noi.
Citiţi informaţiile referitoare la siguranţa şi manevrarea bateriilor
Decuplaţi mai întâi pământarea. Această precauţie previne deteriorarea cablărilor şi/sau bateriei, datorită pământărilor accidentale cu unelte.
Folosiţi o cheie inelară sau deschisă potrivită pentru demontarea cablului.
Inspectaţi locul bateriei referitor la anumite deteriorări sau urme de coroziune. Asiguraţi-vă că locul bateriei şi suportul ei sunt în regulă din punct de vedere mecanic şi nu sunt corodate. Urmele de coroziune pot fi îndepărtate cu un amestec de apă în care a fost adăugat praf de copt sau amoniac de casă şi frecate cu o perie. Porţiunile curăţate trebuiesc uscate şi vopsite. Nu vopsiţi însă polii de racord ai bateriei.
Curăţaţi legătura la pământ şi strângeţi-o bine. Strângeţi deasemenea şi releul de demarare precum şi cablurile demarorului.
3. Montați bateria nouă
Citiţi informaţiile referitoare la siguranţa şi manevrarea bateriilor
Atunci când plasaţi bateria în vehicul, asiguraţi-vă că ea se găseşte în poziţie orizontală şi că în compartimentul ei nu se află alte obiecte care ar putea deteriora fundul carcasei.
Suportul trebuie strâns până când ea este bine fixată însă nu aşa tare încât să distrugă capacul sau carcasa bateriei. Ţineţi cont de valorile de torsiune cuprinse în manualul vehiculului. Dacă acestea nu sunt menţionate, se vor folosi următoarele valori de torsiune:
- bara superioară sau cadrul suportului: 3,39-5,65 Nm
- suportul inferior cu scobitură: 6,78-9,04 Nm
- suportul inferior cu relief: 7,91-10,17 Nm
- cablul de pământare trebuie conectat ultimul la baterie.
Verificaţi dacă polaritatea corespunde cerinţelor vehiculului. Pământarea este de obicei marcată. O polaritate inversă poate cauza deteriorări serioase la instalaţia electrică a vehiculului. Vă rugăm să ţineţi cont că bara pozitivă de formă conică este mai mare decât bara negativă.
4. Eliminați bateria veche
Contactaţi un atelier service. Cele mai multe ateliere preiau bateriile vechi şi le reciclează, chiar şi pe cele care n-au fost achiziţionate acolo.
Contactaţi un comerciant care vinde baterii noi plumb-acid. Cei mai mulţi comercianţi de baterii de maşini preiau şi bateriile uzate.
În cazul în care nu găsiţi un comerciant sau atelier service care să vă preia bateria uzată, adresaţi-vă unui centru de colectare şi reciclare sau biroului responsabil cu mediul al localităţii dumneavoastre. Acolo veţi fi informat unde găsiţi o instituţie pentru deşeuri speciale care se ocupă de o eliminare adecvată a acestora. Adresaţi-vă firmei responsabile cu colectarea deşeurilor de pe raza domiciliului dumneavoastră. Ea vă poate oferi eventual informaţii referitoare la modalităţile şi termenii de preluare a deşeurilor speciale.
III SIGURANȚA ȘI ÎNTREȚINEREA BATERIILOR
1. Construcția bateriilor
Anatomia bateriei
2. Siguranța la manevrarea bateriilor
La montarea şi manevrarea bateriilor vă rugăm să urmaţi recomandările de siguranţă de mai jos, pentru a vă proteja pe dumneavoastră şi pe colegii dumneavoastră de accidente.
a) Pericol de explozie a bateriilor
Bateriile conţin acid sulfuric şi produc amestecuri explozive de hidrogen şi oxigen. Deoarece la autodescărcare se produce hidrogen gazos, chiar şi atunci când bateria nu este folosită, trebuie să lucraţi cu bateriile şi să le depozitaţi numai în încăperi bine aerisite.
Purtaţi întotdeauna ochelari de protecţie conform ANSI Z87.1 (SUA) sau CE EN166 (Europa) şi protecţie pentru faţă sau ochelari de protecţie rezistenţi la stropii de acid, atunci când lucraţi la sau în apropierea bateriilor.
Protejaţi deasemenea mâinile şi faţa într-un mod corespunzător.
Nu vă apropiaţi de baterii cu scântei, foc deschis sau ţigări aprinse.
Nu încercaţi niciodată să deschideţi o baterie la care dopurile de aerisire sunt nedemontabile. (Vezi fig. 1 cu marcajurile şi simbolurile curente folosite pe dopurile de aerisire).
Păstraţi dopurile de aerisire demontabile bine închise şi în poziţie orizontală, cu excepţia cazului în care schimbaţi electrolitul.
Asiguraţi-vă că locurile dumneavoastră de muncă sunt bine aerisite.
Nu vă aplecaţi niciodată peste o baterie atunci când ea se află sub tensiune, când o testaţi sau o încărcaţi.
Fiţi precauţi atunci când lucraţi cu unelte metalice sau materiale conductoare de curent, pentru a evita scurt-circuitele şi formarea scânteilor.
b) Încărcarea în siguranță
NU ÎNCĂRCAŢI NICIODATĂ O BATERIE FĂRĂ A FI CITIT ÎN PREALABIL INSTRUCŢIUNILE DE FOLOSIRE ALE APARATULUI DE ÎNCĂRCARE FOLOSIT.
Suplimentar la instrucţiunile producătorului aparatului de încărcare, trebuie să ţineţi cont de următoarele indicaţii de siguranţă:
Purtaţi întotdeauna ochelari de protecţie adecvaţi şi protejaţi deasemenea mâinile şi faţa într-un mod corespunzător.
Încărcaţi bateriile întotdeauna într-o încăpere bine aerisită.
Păstraţi dopurile de aerisire demontabile bine închise şi în poziţie orizontală.
Pentru evitarea producerii scânteilor periculoase, aparatul de încărcare trebuie să fie pe poziţia închis înainte de racordarea cablurilor la baterie.
Nu încercaţi niciodată să încărcaţi o baterie vizibil deteriorată sau îngheţată.
Conectaţi cablurile de rcord ale aparatului de încărcare cu bateria. Racordaţi cablul roşu pozitiv (+) cu polul pozitiv (+) al bateriei şi cablul negru (-) cu polul negativ (-) al bateriei. Atunci când bateria se mai află în vehicul, cuplaţi cablul negru (-) cu blocul motor astfel încât acesta să servească drept masă. Asiguraţi-vă că motorul şi toate aparatele electrice sunt oprite. (Dacă vehiculul prezintă o masă pozitivă, cuplaţi cablul roşu (+) cu blocul motor))
Asiguraţi-vă că toate cablurile sunt intacte, nu sunt rupte, uzate sau necuplate.
Fixaţi timerul, porniţi aparatul de încărcare şi măriţi rata de încărcare încet până atingeţi intensitatea de curent dorită.
Dacă bateria se înfierbântă, emite puternic gaze sau stropeşte cu electrolit, reduceţi rata de încărcare sau închideţi temporar aparatul de încărcare.
Pentru evitarea producerii scânteilor periculoase, aparatul de încărcare trebuie să fie pe poziţia închis înainte de decuplarea cablurilor de la baterie.
c) Manevrarea corectă a acidului de baterie
Acidul bateriei sau electrolitul este o soluţie de acid sulfuric şi apă care distruge îmbrăcămintea şi produce arsuri pe piele. FIŢI FOARTE PRECAUŢI CÂND MANEVRAŢI ELECTROLITUL şi ţineţi la îndemână o soluţie neutralizatoare de acid cum ar fi de exemplu praf de copt (bicarbonat) sau amoniac de casă dizolvate în apă. La manevrarea bateriilor:
Purtaţi întotdeauna ochelari de protecţie adecvaţi şi protejaţi deasemenea mâinile şi faţa într-un mod corespunzător.
Dacă v-au intrat stropi de acid în ochi, ţineţi ochii neapărat deschişi şi spălaţi-i imediat cu apă curată, rece cel puţin 15 minute. Consultaţi imediat un medic.
Dacă aţi înghiţit acid, beţi o cantitate considerabilă de apă sau lapte. NU ÎNCERCAŢI să provocaţi vomă. Consultaţi imediat un medic.
Neutralizaţi fiecare picătură de electrolit care a sărit pe maşină sau în încăperea de lucru cu praf de copt. După neutralizare spălaţi arealul respectiv cu apă. Pentru a prepara un electrolit de o anumită densitate, turnaţi întotdeauna acidul concentrat încet în apă, NICIODATĂ INVERS - apă în acid. Agitaţi apa în timp ce introduceţi acidul în cantităţi mici. În cazul în care constataţi că soluţia se înfierbântă, lăsaţi-o să se răcească înainte de completarea acidului.
3. Întreținerea bateriilor
Întreţinerea
Bateria trebuie examinată la intervale regulate dacă este curată.
CITIŢI CAPITOLUL REFERITOR LA SIGURANŢĂ
Bateria trebuie examinată la intervale regulate dacă este curată. Păstraţi polii de racord şi ştecherele/clemele curate, neprăfuite şi necorodate. Coroziunea de la poli poate influenţa performanţa bateriei şi prezenta un risc de siguranţă. Dacă observaţi apariţia coroziunii, deconectaţi bateria, desfaceţi şi îndepărtaţi ştecherele/clemele şi curăţaţi urmele de coroziune prin perierea polilor de racord şi a ştecherilor/clemelor cu un amestec de apă şi praf de copt (bicarbonat de sodiu). Aplicaţi o unsoare anti-oxidativă înainte de reconectarea şi blocarea ştecherelor/clemelor. Notaţi-vă data curăţirii.
NU ÎNDEPĂRTAŢI SUB NICI O FORMĂ VENTILELE DE PRESIUNE ŞI NU TURNAŢI NICIODATĂ APĂ ÎN BATERIE.
4. Pornirea unei baterii
Redresarea bateriei
Citiţi mai întâi secțiunea referitoare la siguranţă şi urmaţi indicaţiile de siguranţă din instrucţiunile de folosire ale producătorului cablului de redresare.
CITIŢI MAI ÎNTÂI SECȚIUNEA REFERITOARE LA SIGURANŢĂ ŞI URMAŢI INDICAŢIILE DIN INSTRUCŢIUNILE DE FOLOSIRE ALE PRODUCĂTORULUI CABLULUI DE REDRESARE
AVERTIZARE- BATERIILE PRODUC GAZE EXPLOZIVE.
Aceste instrucţiuni au scopul să reducă pericolul de explozie. Evitaţi permanent producerea scânteilor, focul deschis ori fumatul ţigărilor în apropierea bateriilor.
Ambele baterii trebuie să prezinte aceeaşi tensiune (6, 12, etc.)
- dacă oferiţi ajutor de pornire, purtaţi întotdeauna protecţie pentru ochi corespunzătoare şi nu vă aplecaţi asupra bateriei.
- nu redresaţi o baterie defectă; inspectaţi ambele baterii înainte de conectarea cablului de redresare.
- asiguraţi-vă că dopurile de aerisire sunt fixe şi în poziţie orizontală.
- asiguraţi-vă că vehiculele nu se ating în nici un punct iar ambele motoare sunt oprite.
- închideţi tot echipamentul electric (radio, ventilator, ştergătoare de parbriz, lumina, etc...)
Următoarele indicaţii trebuiesc urmate exact pas cu pas:
- conectaţi celălalt capăt al cablului pozitiv (+) cu polul pozitiv (+) al bateriei donatoare.
- conectaţi polul pozitiv (+) al cablului de redresare cu polul pozitiv (+) al bateriei descărcate.
- conectaţi celălalt capăt al cablului pozitiv (+) cu polul pozitiv (+) al bateriei donatoare.
- cONECTAŢI ACUM POLUL NEGATIV (-) AL ACELUIAŞI CABLU CU BLOCUL MOTOR AL VEHICULULUI CU BATERIA DESCĂRCATĂ – DEPARTE DE BATERIE ŞI CARBURATOR.
- asiguraţi-vă că ambele cabluri nu se găsesc în apropierea paletele ventilatoarelor, curelelor sau altor piese rotibile ale motoarelor.
- porniţi motorul şi îndepărtaţi apoi cablurile în ordine INVERSĂ.
5. Depozitarea bateriilor
Depozitarea
Pentru a fi convinşi că bateriile noastre sunt sigure pe întreaga lor durată de funcţionare, temperatura medie anuală la locul de depozitare trebuie să fie de 15°C. Dar şi pe termen scurt temperatura nu are voie să depăşească 25°C, în caz contrar durabilitatea sa poate fi afectată.
CITIŢI MAI ÎNTÂI SECȚIUNEA REFERITOARE LA SIGURANŢĂ
Scoateţi mai întâi bateria din vehicul
- căutaţi un loc răcoros şi uscat pentru a depozita bateria.
- asiguraţi-vă ca bateria este complet încărcată şi reîncărcaţi-o la fiecare două luni din nou.
- deoarece coroziunea de la polii bateriei poate influenţa performanţa acesteia şi prezenta un risc de siguranţă, trebuie să curăţaţi urmele de coroziune prin perierea polilor de racord şi a ştecherilor/clemelor cu o soluţie diluată de praf de copt (bicarbonat de sodiu) şi apă. Aplicaţi o unsoare anti-oxidativă înainte de reconectarea şi blocarea ştecherelor/clemelor.